Top 5 phim cuối tuần qua năm 2022

Phim kinh dị là một thể loại không còn quá xa lạ với mọi người, vừa tạo cảm giác hồi hộp pha một chút gây cấn, sợ hãi cũng vừa đề tài thu hút mọi người. Nếu như bạn muốn trải nghiệm một cảm giác hồi hộp và gây cấn thì đừng bỏ qua list phim kinh dị này nha!

1. Happy Death Day (Sinh Nhật Chết Chóc)

Top 5 phim cuối tuần qua năm 2022

Happy Death Day được phát hành lần đầu vào thứ sáu ngày 13 tháng 10 năm 2017, bởi hãng Universal Pictures. Do Landon đạo diễn và Scott Lobdell viết kịch bản với sự tham gia diễn xuất của  Jessica Rothe và Israel Broussard. Phim đã nhận được bình luận và lời khen có cánh vì đề tài thú vị cũng như ca ngợi màn diễn xuất của Rothe, và mô tả phim như Groundhog Day giao thoa Scream do Christopher B.

Bộ phim kể về cô sinh viên đại học tên là  Theresa “Tree” Gelbman bị giết vào đêm sinh nhật của mình, cô biết bản thân đang trong vòng lặp thời gian và bắt đầu hồi tưởng ngày này qua ngày khác. Với mục đich tìm ra đường ngăn chặn và tìm ra người giết hại mình. Happy Death Day (Sinh Nhật Chết Chóc) thu hút khán giả bởi kịch bản mới lạ, độc đáo. Nhờ đó mà bộ phim đã ghi nhận mức doanh thu khủng trong ngày đầu khởi chiếu.

Bộ phim còn được gọi là “nỗi khiếp sợ cho cả toàn nước Mỹ” vì hình tượng kẻ sát nhân với bộ mặt cười giết hại mọi người vào đêm sinh nhật. Hiện nay, bộ phim đã có hai phần và phần thứ 2 được ra mắt vào 13/02/2019 tại Mỹ với tưa đề Happy Death Day 2U (tựa tiếng Việt: Sinh Nhật Chết Chóc 2) viết tiếp vòng lặp của Theresa “Tree” Gelbman và công cuộc tìm ra kẻ sát nhân.

2. Don’t Breathe (Đừng Thở)

Top 5 phim cuối tuần qua năm 2022

Don’t Breathe (Sát nhân trong bóng tối hay còn gọi tựa đề gốc là: Đừng thở) là bộ phim kinh dị lấy chủ đề chém giết được ra mắt vào năm 2016. Bộ phim với chỉ đạo bởi Fede Álvarez đạo diễn và cùng Rodo Sayagues đồng biên kịch. Với sự tham gia của Jane Levy, Dylan Minnette, Daniel Zovatto và Stephen Lang,..

Bộ phim xoay quanh ba kẻ trộm lên kế hoạch vào trộm nhà của một ông già mù lòa, nhưng bất thành và họ phải bỏ lại mạng sống của mình cùng với chứng kiến nhiều sự thật kinh hoàng về thân phận và bí mật của ông già mù được tiết lộ. Bộ phim là thước phim kinh dị nhưng không quá máu me nhưng vẫn mang lại cảm giác hồi hộp, kịch tich mà thể loại kinh dị mang lại.

3. IT (Chú Hề Ma Quái)

Top 5 phim cuối tuần qua năm 2022

Bộ phim It – Chú hề ma quái là bộ phim không thể thiếu nếu nói đến thể loại phim kinh dị đáng xem. It ra mắt khán giả vào năm 2017, bộ phim thuộc thể loại kinh dị siêu nhiên, của đạo diễn Andy Muschietti.

Bộ phim có sự tham gia diễn xuất của dàn diễn viên như: Jaeden Lieberher William, Sophia Lillist,.. Đây là phần đầu tiên trong kế hoạch sản xuất loạt phim It, dựa trên cuốn tiểu thuyết cùng tên của nhà văn Stephen King.

Phim kể về bảy đứa trẻ sống tại bang Maine và hành trình khám phá tiêu diệt một thực thể ngoài hành tinh có nhiều khả năng đặc biệt là It thường hay xuất hiện trong hình dạng gã hề Pennywise. Hiện nay, bộ phim đã có hai phần, phần 2 đã được ra mắt vào ngày 6/9/2019, tiếp tục cuộc hành trình “Hội Thất Bại” để tiêu diệt gã hề để mang lại bình yên cho thị trấn.

Bộ phim It- Chú hề ma quái là một biểu tượng kinh dị của thế giới, hằng năm nhân vật này xuất hiện dày đặt trong các lễ hội Halloween trên thế giới. Bộ phim mang nỗi ám ảnh về một chú hề ma quái kì dị trong lòng khán giả.

4. Truth Or Dare (Thật Hay Thách)

Top 5 phim cuối tuần qua năm 2022

Bộ phim thuộc thể loại kinh dị siêu nhiên của Mỹ phát hành vào năm 2018. Phim đạo diễn bởi Jeff Wadlow và kịch bản được viết bởi Michael Reisz, Jillian Jacobs, Chris Roach và Wadlow. Phim có sự tham gia diễn xuất của Lucy Hale, Tyler Posey, Violett Beane, Hayden Szeto, và Landon Liboiron.

Phim kể về một nhóm cá c sinh viên trẻ cùng nhau đi chơi trong chuyến dã ngoại Mexico, và đã chơi một trò chơi “True Or Dare” trong nhà thờ. Từ đó trò chơi này đã đi theo họ trở nên đáng sợ khi hơn khi lần lượt từng người trong nhóm bạn bị giết hại bởi một thế lực siêu nhiên đáng sợ. Những người chơi bắt buộc tuân theo luật lệ mà trò chơi đưa ra.

Hoặc là nói thật, hoặc sẽ bị trừng phạt. Bộ phim đã gây không ít tranh cãi và phải ngừng phát sóng tại một số quốc gia vì sự ám ảnh mà trò chơi mang lại.

5. Get Out (Trốn Thoát)

Top 5 phim cuối tuần qua năm 2022

Get Out là một bộ phim điện ảnh kinh dị của Mỹ được biên kịch, sản xuất và đạo diễn bởi Jordan Peele, và đây đồng thời cũng là tác phẩm điện ảnh đầu tay của anh. Phim có sự tham gia của Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Caleb Landry Jones, Stephen Root, Lakeith Stanfield và Catherine Keener.

Nội dung xoay quanh một cặp đôi khác sắc tộc yêu nhau và những sự thật khủng khiếp ẩn sâu trong gia đình của cô gái. Get Out được ra mắt tại Liên hoan phim Sundance vào ngày 24 tháng 1 năm 2017 và đã được công chiếu ở Mỹ vào ngày 24 tháng 2 bởi Universal Pictures. Phim ghi nhận doanh thu 253 USD trên toàn thế giới trong khi phim chỉ có kinh phí là 4.5 USD. Bộ phim nói lên vấn đề phân biệt chủng tộc gây nhức nhối tại Mỹ và được lời khen từ giới phê bình phim.

Đây là list phim không những dành cho tín đồ mê phim kinh dị mà mọi người chắc chắn cảm thấy rất thú vị. Nếu các Cuồng đang buồn chán cần thay đổi không khí thì dành chút ít thời gian xem phim nhé!

Huyền Nguyễn – Cuồng Phim

Nguồn: Tổng hợp

Các rạp chiếu phim chính thức trở lại. Khi các dịch vụ điện ảnh dần trở lại màn hình lớn so với các dịch vụ phát trực tuyến và các nhà bán lẻ cho thuê kỹ thuật số khác nhau, chúng tôi đã ở đây để sắp xếp những gì mà thực sự là tiếng nổ tốt nhất cho bạn tại phòng vé.

Một năm mới và một biến thể covid mới đang diễn ra đầy đủ, vì vậy bây giờ có thể là thời điểm tốt để thực hiện sự kiềm chế ngay cả khi có các dịch vụ ngân sách lớn hơn chạm vào màn hình lớn.

Tất nhiên, hãy sử dụng phán đoán của bạn khi chọn xem có quay lại phim hay không, nhưng có một tỷ lệ ngày càng tăng của những người xem phim được tiêm phòng đang vô địch để quay trở lại trước màn hình lớn. Và tôi rất vui khi nói rằng chúng tôi đã trở lại, ở đây để giúp đỡ.

Điều đó nói rằng, mọi thứ trong phân phối sân khấu là một chút kỳ lạ ngay bây giờ, vì vậy ngoài một số bộ phim bom tấn gần đây, còn có một sự pha trộn của những người chiến thắng giải Oscar, phát hành kéo dài, Ấn Độ và kinh điển đã đặt trước, tất nhiên, trên nhà hát. Nhưng may mắn thay, có đủ những bộ phim hay thực sự được phát hành gần đây trong năm nay rằng bạn không có vấn đề gì khi tìm kiếm thứ gì đó tuyệt vời để xem.


10. Barbarian

Ngày phát hành: ngày 9 tháng 9 năm 2022 Giám đốc: Zach Cregger Stars: Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long xếp hạng: R Thời gian chạy: 102 phút September 9, 2022
Director: Zach Cregger
Stars: Georgina Campbell, Bill Skarsgård, Justin Long
Rating: R
Runtime: 102 minutes

Tiền đề đơn giản của Barbarian, sự ra mắt kinh dị từ nhà văn/đạo diễn Zach Cregger, là đủ để gây ra những kẻ nổi tiếng chân chính. Tuy nhiên, Cregger có một ý tưởng đáng sợ và pha chế một câu chuyện đột phá về khủng bố không thể chối cãi, mang đến cho khán giả đánh đòn với mỗi tiết lộ không thể đoán trước. Khi Tess (Georgina Campbell) đến Detroit Airbnb của mình vào một đêm bão tố mạnh mẽ, cô thấy rằng không có chìa khóa nào trong hộp khóa được mã hóa để cho phép mình vào. . Tess điên cuồng reo chuông cửa, và Keith gần đây (Bill Skarsgård) lúng túng trả lời cánh cửa. Nhận ra họ vô tình đặt hai lần cho thuê trong vài ngày tới, Keith ngay lập tức khẳng định rằng Tess thoát khỏi mưa và đi ngủ trong đêm (tất nhiên, anh ấy hoàn toàn hài lòng với việc đi chiếc ghế dài). Đáng ngạc nhiên, cô đồng ý. Mặc dù rất ít người xem có thể đưa ra quyết định tương tự như nhân vật chính của bộ phim, nhưng Barbarian không lãng phí thời gian để tạo ra cảm giác sợ hãi dày đặc cho đến khi các khoản tín dụng cuộn. Để tiết lộ bất kỳ chi tiết nào khác về cốt truyện của bộ phim sẽ cản trở sự cuộn dây, ngày càng gây sốc kể chuyện được tạo ra bởi Cregger. Với mỗi tiết lộ đáng sợ, cảm giác tươi sáng và kỳ dị hơn lần cuối, nó đã khuyến khích đi vào man rợ với nền tảng và bối cảnh ít nhất có thể. Ngay cả việc trích dẫn các tài liệu tham khảo kinh dị của Cregger, cũng sẽ phục vụ cho gợi ý không cần thiết về những ca làm việc chói tai trong câu chuyện của bộ phim, mặc dù so sánh với tác phẩm của các nhà làm phim kinh dị James Wan, Tobe Hooper và George Romero đặc biệt thích hợp. Barbarian cung cấp nhiều thức ăn cho suy nghĩ trong bữa tiệc ôi thiu từ địa ngục. Có một sự cắn của xã hội có ý thức về mặt xã hội, giải quyết vấn đề hiện có của một người phụ nữ ở Hoa Kỳ. Không cảm thấy một nốt hay khó hiểu. Thậm chí ấn tượng hơn, Cregger kết hợp điều này thông qua với một liều lượng hài hước nặng nề, không nghi ngờ gì được hỗ trợ bởi nhiệm kỳ của anh ấy với tư cách là một thành viên của bộ phim hài phác họa IFC cho thấy những đứa trẻ trắng nhất mà bạn biết. Barbarian đưa ra một sự hấp dẫn đối với những người đàn ông không được nói đến từ lâu đã tin rằng họ có cơ thể phụ nữ. Nó thực hiện một công việc tuyệt vời trong những lời bào chữa tầm thường cho bạo lực giới tính với các hợp kim ghê tởm, ghê tởm để tước đi quyền tự chủ của cơ thể họ (và chính nhân tính của họ), phơi bày bản chất xấu xa của sự nhầm lẫn văn hóa sâu sắc này. Với những vết thương vẫn còn nguyên từ sự bãi bỏ gần đây của Roe v. Wade, sự cố định của Barbarian về mối đe dọa cưỡng hiếp ở khắp mọi nơi trong xã hội của chúng ta đã gây khó khăn như nó (hy vọng) có thể. Không bao giờ tham gia vào sự tàn bạo mà nó tố cáo, bộ phim có trái tim đúng chỗ. Nó từ chối mô tả vi phạm tình dục trên màn hình, minh họa khéo léo tính phổ biến của thực tế khốn khổ này mà không khai thác nó vì giá trị sốc nông. Tuy nhiên, ngay cả với ý định tốt nhất, Barbarian sẽ không thương tiếc điều khiển bạn qua máy vắt, để cho những khía cạnh nổi bật của nước Mỹ tàn phá màn hình và sự tỉnh táo của bạn trong 102 phút căng thẳng đáng kể.


9. Black Panther: Wakanda mãi mãi

Ngày phát hành: ngày 11 tháng 11 năm 2022 Đạo diễn: Ryan Coogler Stars: Letitia Wright, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Winston Duke, Florence Kasumba, Dominique Thorne, Michaela Coel, Tenoch Huerta, Martin Freeman, Angela Bass : 161 phút November 11, 2022
Director: Ryan Coogler
Stars: Letitia Wright, Lupita Nyong’o, Danai Gurira, Winston Duke, Florence Kasumba, Dominique Thorne, Michaela Coel, Tenoch Huerta, Martin Freeman, Angela Bassett
Rating: PG-13
Runtime: 161 minutes

Black Panther: Wakanda Forever boasts the same director in Ryan Coogler (and the same writing team of Coogler and Joe Robert Cole), who have again created a story whose conflicts and character arcs go deeper than the average MCU fare. Of equal importance, Wakanda Forever again features the Oscar-winning talents of Hannah Beachler (production design) and Ruth E. Carter (costume design). Wakanda remains a vividly realized Afrofuturist cityscape (even in mourning), and the MCU’s newest kingdom, Talokan, though markedly less flashy than James Wan’s Atlantis in Aquaman, feels as real and wondrous as a fictitious Aztec/Mayan underwater realm should. The cast is mostly the same, with Michael B. Jordan’s scene-stealing antagonist Erik Killmonger replaced by Tenoch Huerta’s similarly compelling and cleverly reimagined anti-hero Namor (who is much more integral to Marvel Comics—and likely the MCU—than Killmonger). But how keen the loss contained in that word—“mostly.” Chadwick Boseman’s portrayal of T’Challa was a magical piece of casting alchemy on par with Chris Evans’ Steve Rogers. Coogler confronts the loss directly in Wakanda Forever in a beautiful opening tribute to both actor and character. T’Challa’s funeral is a reminder of just how strong the cast is overall, providing Angela Bassett, Letitia Wright and Danai Gurira some grief-themed scene-chewing of their own. Where Thor: Love and Thunder felt like a lighter, sloppier version of its predecessor, Wakanda Forever feels like a well-considered, necessary next step for a franchise rocked by loss. It’s a tad overstuffed—an entire sub-plot involving Everett Ross (Martin Freeman) feels more like Feige fiat to ensure certain characters and developments are sufficiently presaged—but that only serves as a reminder of the fine line between “laying groundwork” and overpacking. Despite the daunting challenge faced by Coogler and his team, Black Panther: Wakanda Forever feels like the surest step taken in the MCU since Thanos was reduced to ash. It’s both an impressive achievement and a promising development, especially when considers the strong comic book connections between Namor, mutants (he is one), and a certain fantastic foursome on the MCU horizon.—Michael Burgin


8. The Menu

Release Date: November 18, 2022
Director: Mark Mylod
Stars: Anya Taylor-Joy, Nicholas Hoult, Ralph Fiennes, Hong Chau, Janet McTeer, Judith Light, John Leguizamo
Rating: R
Runtime: 107 minutes

Early in The Menu, director Mark Mylod’s beautiful, intricate dark comedy set amid the trappings of exclusive restaurant culture, a character explains that, for him, art doesn’t matter. Films aren’t important. Neither are books, paintings or music. Food, he tells us, is the purest and best art form, because a great chef’s medium is “the raw materials of life and death.” Like just about every piece of dialogue in the film, written with fiendish joy by Seth Reiss and Will Tracy, it’s both funny in the moment and unexpectedly profound in the larger context of The Menu’s dark game. Yes, the enigmatic master chef at the heart of film is playing with the raw materials of life and death on his plates—seafood, fungi, roast chicken, flash-frozen microgreens and plenty of artful foam—but the menu he’s developed, and the film that depicts it, is also dealing with the raw materials of human human life and death. The list of ingredients is long, the techniques complex, but everything is whipped like egg whites into something so light and airy you barely notice the bitterness until it smacks you in the teeth. The restaurant at the heart of this heady recipe is Hawthorne, a fabulously expensive establishment run by the demanding, precise Chef Slowik (Ralph Fiennes, sharp as carbon steel) from a private island where all the ingredients are local and a seat at the table will set you back more than a grand. Hawthorne serves just 12 diners per service, and on the night we journey to the island, they include everyone from a couple of regulars (Judith Light, Reed Birney) to a renowned and famously hard-to-please food critic (Janet McTeer) to a fading movie star trying to build a second career as a travel show host (John Leguizamo). The film is interested in each of these personalities to varying degrees, but turns particularly sharp focus on Margo (Anya Taylor-Joy) and Tyler (Nicholas Hoult), a mismatched couple with very different views of what they’re about to experience. Yes, all the ingredients are treated with care, and the film’s early developments are placed with the precision of a single sprig of chives tweezed onto a plating, but the film’s dark secret is that it’s not here to be subtle. Its true strength is not in tweezers, or carefully engineered molecular gastronomy, but in the furious swipes of a cleaver coming at your head. The complexity, both tonally and visually, is there to tease out the film’s black genre heart, and it’s that heart that makes The Menu a delicious and deeply filling experience that will make you beg for a second helping.—Matthew Jackson


7. Armageddon Time

Release Date: October 28, 2022
Director: James Gray
Stars: Anne Hathaway, Jeremy Strong, Banks Repeta, Jaylin Webb, Anthony Hopkins
Rating: R
Runtime: 114 minutes

Paul Graff (Banks Repeta) knows that something is off about the new private school he was just sent to. Something off, aside from the frigid instructors, the sea of overwhelming adolescent support for Ronald Reagan—the same man Paul’s parents guffaw at on the television—the bad words classmates throw around towards children Paul used to see back in public school and the ominous presence of wealthy donors Fred and Maryanne Trump (John Diehl and Jessica Chastain, respectively, hilariously), who urge the student body to understand that they will have worked hard to get the best that America has to offer them. In his follow-up to 2019’s interplanetary Ad Astra, James Gray comes hurtling back down to earth: Armageddon Time finds Gray in the well-tread territory of his native New York. In his most personal outing with the city he once felt the need to escape from, he contends with past mistakes and cultural conceptions that, as a child, he could not fathom. We follow Gray’s surrogate, Paul, an unruly but always likable child from a characteristically chaotic, animated Jewish family. His difficulty following rules and idealization of an artist’s life lead some to come to the conclusion that he’s “slow.” But Paul isn’t slow, he just has difficulty fitting in—not unlike his friend Johnny (Jaylin Webb), a rebellious Black classmate held back twice, who shares Paul’s penchant for dreaming big and disrespecting authority figures. Paul wants to grow up to be a famous artist, while Johnny fantasizes about joining NASA and walking on the moon. As young actors each with already a handful of titles under their belt, Repeta and Webb hold their own, almost entirely carrying the film themselves and playing off one another beautifully. Charming and exasperating in equal measure, the two are clearly very gifted, evoking the innocence, frustrations and heartbreak of youth with honest emotional depth. Their characters have their heads in the clouds as any child does, and they quickly find solace in their kindred, boisterous spirits. Gray does a fair job at handling the film’s issues of race with tact. His aim is to underscore the lack of conception he once had for his privilege of disappearing into acceptable, Christian whiteness—the very kind that his family once fled and has now become complicit in. Gray interrogates his younger self, but doesn’t redeem him. Instead, Armageddon Time is a thoughtful examination of one’s own limited perspective of whiteness, expounding upon how a young child’s naivete can be as dangerous as a direct act of prejudice.—Brianna Zigler


6. Decision to Leave

Release Date: October 14, 2022
Director: Park Chan-wook
Stars: Tang Wei, Park Hae-il
Rating: R
Runtime: 138 minutes

A detective finds himself falling for his murder suspect, who is fingered for killing her husband. If that sounds like a plot ripped straight from an Alfred Hitchcock film, that’s because it’s textbook Park Chan-wook. The Korean director has been taking inspiration from Hitchcock for much of his career, one defined by twisty mysteries and perverse thrillers that the Master of Suspense likely could never have fathomed. Park’s latest is perhaps the director’s most Hitchcockian in the most crucial aspects, though also more subdued compared to his track record. Hae-jun (Park Hae-il) is an overworked detective who is—in true clichéd, noir form—married to his job more than to his actual wife. The latter lives in quiet, foggy Iso while the “youngest detective in the country’s history” works weeks in Busan, where the crime and murder that sustains him runs rampant. The couple tends to talk about how to keep their marriage lively instead of actually acting upon it. Hae-jun’s wife (Lee Jung-hyun) relays helpful facts about the health benefits of having regular sex, suggesting that they commit to “doing it” once a week. Still, Hae-jun spends more time on stake-outs than in his own bed due to insomnia, which plagues him as a symptom of his pile of unresolved cases. Concurrently with another active case, Hae-jun finds himself adding another crime to his growing folder: A mountain-climber who fell tragically to his demise. Though by all appearances an accident (despite the late climber’s proficiency), the mountaineer’s much younger Chinese wife, Seo-rae (Tang Wei), quickly elicits suspicion from Hae-jun and his hot-head partner Soo-wan (Go Kyung-Pyo). Park introduces the film’s femme fatale in the most unassuming way: Camera on Hae-jun, with her measured voice off-screen as she enters the morgue to identify her deceased husband. Hyper-stylized, surprisingly funny and a little convoluted, at its heart, Decision to Leave is a tragic story about love, trust and, of course, murder. Arguably, Decision to Leave is more of a romance than anything else; the crime/mystery aspect of the narrative is the least interesting part, though one could assume that’s entirely intentional. While not negligible, the crime is more of a conduit through which the real meat of the story, the relationship between Hae-jun and Seo-rae, is catalyzed and slowly evolves. Their romance is dependent upon requited longing and looming, unresolved threat—the kind of threat that fuels Hae-jun’s sleepless life, the kind that he can’t live without. From the string-centric score to the noir archetypes, to the themes of romance, betrayal, obsession and voyeurism, Decision to Leave is Park’s most clear evocation of Hitchcock to date. Because of this, it becomes somewhat evident where the story will go, even when things take a turn. But the familiarity of the crime narrative reads as intentionally superficial, a vehicle for a more unconventional exploration of the standard detective/femme fatale romance which has laid the foundation for Park’s own sumptuous spin. While not Park’s best work, nor a masterpiece, Decision to Leave is an extravagant and hopelessly romantic thriller that weaves past and present into something entirely its own.—Brianna Zigler


5. TÁR

Release Date: October 7, 2022
Director: Todd Field
Stars: Cate Blanchett, Noémie Merlant, Nina Hoss, Sophie Kauer, Julian Glover, Allan Corduner, Mark Strong
Rating: R
Runtime: 158 minutes

Lydia Tár’s fabled career can be summed up in one four-letter word: EGOT. The all-consuming subject of writer-producer-director Todd Field’s TÁR joins rank with Tracy Jordan as one of the only fictional forces of gravity to pull it off. A career composer, Tár (Cate Blanchett) climbed the ranks from prestigious orchestra to more prestigious orchestra until she mounted the top of the totem. A titan of the medium, a la Leonard Bernstein (her mentor), she’s managed to usurp critique through sheer contribution, an untouchable virtuoso. But power is fleeting. Once a symbol of modernity, a harbinger of artistic progress breaking ground for women conductors, now she breathes smoke. She doesn’t see it, but everyone else can—uncritical, exploitative, out of touch, legendary debris from an imploding generation hellbent on teaching a lesson. She’s come full circle in her philosophies by the time we meet her in her 50s. On a scale from The Assistant to TMZ, TÁR is as much the former as a Hollywood-made cancel-culture narrative can be. Most of the film snails along with a still yet compelling subtlety, hovering in the consequential despair of actions past, the spaces in between. The dry, tense tone is interrupted every so often by the discordant tuning of an orchestra, or an explosive performance at the conductor’s podium in Berlin, or a rare crumb of confession, until the mood suddenly shifts from slow spiral to imminent plane crash and the drama sets in. Field’s first film in 16 years lands with a thud. Not a crack, or a bang, or a boom, but a lead-heavy thud—the kind that shakes the earth after the toppling of a giant, slow-falling tree, one that takes two hours and 38 minutes to hit the ground. If we measured the maestro’s intelligence the way Schopenhauer did, by one’s “sensitivity to noise,” she’s all but illiterate at this point, incapable of sitting down at the piano without looking over her shoulder or going for a run in fear of her own footsteps. We witness it in slow motion with rapt attention, always out of the loop, Tár’s every move taking on more severity, more self-assurance, more insecurity, until it can’t.—Luke Hicks


4. Top Gun: Maverick

Release Date: May 27, 2022
Director: Joseph Kosinski
Stars: Tom Cruise, Jenifer Connelly, Miles Teller, Jon Hamm, Monica Barbaro, Ed Harris, Val Kilmer, Jay Ellis, Glen Powell, Lewis Pullman, Danny Ramirez, Greg “Tarzan” Davis
Rating: PG-13
Runtime: 137 minutes

Not quite four years since Mission: Impossible—Fallout and much of Tom Cruise’s purpose remains the same—if it hasn’t exactly grown in religious fervor. In Top Gun: Maverick, the sequel to Tony Scott’s 1986 original, Cruise is Captain Pete “Maverick” Mitchell, a man trapped in the past, refusing to advance his career as resolutely as he refuses to do much of anything besides continue to prove he’s the greatest pilot in the world—a title the film never forgets to remind the audience that Maverick earned long ago—and mourn his best friend, Goose (Anthony Edwards), who died 35 years ago in an accident for which Maverick still feels responsible. Tom Cruise is also, simply, “Tom Cruise,” the only notable show business scion left to throw his body into mind-numbing danger to prove that it can be done, to show a younger generation that this is what movies can be, what superstars can do. Must do. The more modern action films teem with synthetic bodies bursting apart at the synthetic seams, the more Tom Cruise builds his films as alters upon which to splay his beautiful sacrificed flesh. To that end, Joseph Kosinski is the precisely correct director to steer Cruise’s legacy sequel. As was the case with Kosinski’s Tron: Legacy, Maverick seems to exist to justify its existence, to update an IP that seems to only work in the past. For Top Gun this means translating Scott’s vision of sweat-drenched beach volleyball and unmitigated military spectacle into a soberer IMAX adventure, moving from the halcyon days of Reagan’s America to a world with no more need of a man like Maverick. “The future’s coming, and you’re not in it,” he’s told; every one of his superior officers appears to have no patience for him left. One can’t help but imagine that every new Tom Cruise vehicle is a way for him to reckon with that. Kosinski’s dogfights are pristine, incredible feats of filmmaking, economical and orbiting around recognizable space, but given to occasional, inexplicable shocks of pure chaos. Then quickly cohering again. If Scott’s action was a melange of motion never meant to fully cohere, keeping the American dream just that, then Kosinski is dedicated to allowing the audience a way into the experience. With his regular cinematographer Claudio Miranda, he revels in symmetry to keep the audience tethered. A wide glimpse of a dogfight in total, resembling a beach scene earlier, so suddenly appeared silently in the vast theater and unlike anything I’d ever really seen before, I gasped.—Dom Sinacola


3. A Couple

Release Date: November 11, 2022
Director: Frederick Wiseman
Stars: Nathalie Boutefeu
Rating: NR
Runtime: 61 minutes

Half an hour into Frederick Wiseman’s A Couple, which happens to also be its halfway point, the camera cuts to and rests on a rapid stream of ants crawling on a log. They scrabble over bark, scoot across exposed wood and weave in and out of splintering crevasses. For myrmecophobic viewers, the sequence is a 14-second nightmare. For Wiseman, it’s a clever visual metaphor comparing the way his subject Sophia Tolstoy lived in service to others with the way ants live in service to the colony. The scurrying mass looks chaotic, but it’s all for the sake of achieving an existential harmony humans rarely find. Wiseman and Nathalie Boutefeu, his star and co-writer, based A Couple on Sophia’s diaries, molding them into a roughly 60-minute dialogue with their audience, performed by Boutefeu, who wanders between verdant gardens, hushed forests and the meandering, gelid shoreline of Belle-Île, an island within spitting distance of Brittany, where the film was shot. Wiseman, 92 years young and rocking the easygoing vigor of a filmmaker in their 30s, chose his location for a handful of reasons. Practically, shooting in a remote setting kept him safe from COVID back when everyone lived in confinement. Dramatically, Belle-Île gave Boutefeu the space necessary to breathe life into Sophia’s angst-wracked missive to her husband, Leo Tolstoy, because to be Sophia was to be cast in his shadow at all times. Boutefeu enjoys all of A Couple’s oxygen. Belle-Île gave her limitless freedom to bond with Sophia’s spirit and channel her myriad feelings about her legendarily irascible husband, hopelessly tangled with one another as they are: In the same scene, even in the same sentence, Sophia takes emotional journeys that start with earnest love for Leo, shift to anger, bleed into grief and settle down back into love again. Listening to her reminiscences gives the impression that being married to Leo meant spending 30 years and change on a rollercoaster. The part of him that loved Sophia was every bit as sincere as the part of him that resented and loathed her, and worst of all, as the part of him that simply didn’t care enough to pay her any mind. That’s the cost of being hitched to great, difficult, genius men, A Couple suggests. Though A Couple is his first narrative feature in 20 years, the narrative structure documents history by fashioning Sophia’s diaries and letters as a performance. But Wiseman likely would prefer not to go through life known only as “the documentary guy,” and, in fairness, A Couple lets him set aside that label for one blessed hour of immaculate narrative filmmaking.—Andy Crump


2. The Banshees of Inisherin

Release Date: October 21, 2022
Director: Martin McDonagh
Stars: Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon, Barry Keoghan
Rating: R
Runtime: 114 minutes

Whether we wear it on our sleeves or bury it somewhere down in the darkest part of ourselves, we all carry the fear that someday someone we trust and love will simply decide to abandon us. It lives somewhere in each of us in the same vicinity as the fear that, someday, inexplicable and motive-less violence will descend on us and our loved ones—a little knot of dread waiting to unspool. But this fear is quieter, simpler and, therefore, less-often discussed in the wider cultural landscape. There are a lot of films about sudden violence, but you don’t see as many feature-length explorations of straightforward, person-to-person departures. With that in mind, it would be easy to look to Martin McDonagh’s phenomenal The Banshees of Inisherin as some kind of fable, a dark fairy tale from a faraway time and place meant to cast long, shadowy metaphors over our own lives. If you’re willing to look closely, you’ll definitely find all the material you need to make those metaphors happen in your mind, but at the film’s Fantastic Fest premiere, McDonagh himself called it “a simple break-up story,” an exploration of what might happen to two men if one simply decided to cut ties with the other. So, is it a grand, fathoms-deep exploration of the bittersweet nature of human relationships, or “a simple break-up story” that’s just about one Irishman deciding he doesn’t want to see another Irishman anymore? In the end, it’s both, and that’s what makes The Banshees of Inisherin and its blackly hilarious portrait of everyday pain one of the best films of the year. Through beautifully framed shots rich with the texture of rustic stone walls and the warped glass of old windows, McDonagh takes us back to Ireland a century ago, where civil war rages on the mainland and things progress at their usual slow pace on the island of Inisherin. It’s here, with artillery fire raging in the background, that Colm Doherty (Brendan Gleeson) decides he’s done hanging out with his old pub pal Pádraic Súilleabháin (Colin Farrell). For some on the island, it makes a certain degree of sense—the creative and contemplative Colm and the more simple-minded Pádraic always were a mismatched pair—but for Pádraic, it’s a baffling, literal overnight tectonic shift in his life. He hopes Colm’s sudden distance is part of a fight that he somehow forgot, or a poor choice of words after one too many pints, but according to Colm, it’s painfully, frighteningly simple: “I just don’t like you no more.” It all creates an atmosphere that invites us to ask a question about what we’re watching: On the grand scale of time, does it really matter if one man decides to cut ties with another? Will history record it? Will anyone care? Or, when faced with our own mundane despair in the face of the vast wider world, is being nice to your neighbor the only thing that matters? McDonagh’s characters, and McDonagh himself, might not have an answer for us, but the film’s ability to call these questions to mind is evidence of its haunting power. In its unwavering devotion to the straightforward nature of its story, The Banshees of Inisherin has found something profound and universal, something that will leave you both laughing and shaken to your core. It’s the kind of film that crawls into your soul and stays there.—Matthew Jackson


1. Tất cả những điều đó thở

Ngày phát hành: 21 tháng 10 năm 2022 Giám đốc: Shaunak Sen Xếp hạng: NR Thời gian chạy: 94 phút October 21, 2022
Director: Shaunak Sen
Rating: NR
Runtime: 94 minutes

Tất cả những điều đó thở, một bộ phim tài liệu của Shaunak Sen về hai anh em, Mohammad Saud và Nadeem Shehzad, ở New Delhi, người nói rằng họ đã cứu hơn 20.000 con diều (một con chim săn mồi Ấn Độ) trong hai thập kỷ qua, rất mê hoặc. Đã có những câu chuyện khác về bộ đôi bác sĩ nghiệp dư, cùng với trợ lý Salik Rehman của họ, nhưng không có gì trữ tình như bộ phim tài liệu này. Hai anh em, những người tập thể hình cũ lớn lên ở khu vực Chawri Bazaar của Old Delhi, bắt đầu đối xử với những con diều đen bị thương vào năm 1997 vì sự cần thiết. Bộ phim tài liệu sử dụng anh em và mối quan hệ của chúng với những con chim carrion làm ẩn dụ cho tình trạng môi trường và môi trường chính trị của thủ đô Ấn Độ, tạo thành một ẩn ý tinh tế cho tài khoản chính. Giữ cho ống kính của nó tập trung vào anh em cãi nhau, trợ lý đáng mến của họ và các thùng các tông dường như vô tận có chứa diều bị thương xếp chồng lên tầng hầm của anh trai, tất cả những gì thở Delhi vào năm 2020, khi các công dân xuống đường để thách thức Đạo luật Sửa đổi Công dân bị chỉ trích vì đã chống lại Hiến pháp thế tục của Ấn Độ để thấm vào cách kể chuyện. Cách Sen và nhóm của anh ấy tiếp cận ý tưởng về điều kiện khí quyển thảm khốc của Delhi là ngoạn mục. Thỉnh thoảng, câu chuyện kể sau khi anh em phá vỡ để phóng to các sinh vật của các loài khác. Các cảnh kẽ của các động vật khác, thường được chụp từ góc nhìn mặt đất, là kỳ diệu. Kỹ xảo điện ảnh của Benjamin Bernhard rất ngoạn mục và được chỉnh sửa bởi Charlotte Munch Bengtsen, đặc biệt là một người đàn ông lái một chiếc cỗ xe không có vũ trường qua một con đường trống rỗng, được bao bọc bởi một đám mây khói. Đó là một cảnh tượng tuyệt vời, cho đến khi bạn đến một cảnh khác, nơi Saud nói với con trai mình rằng anh ấy đã giành được

5 bộ phim hàng đầu hiện nay là gì?

30 bộ phim phổ biến nhất ngay bây giờ..
#1.Hành tây thủy tinh: Một con dao ra bí ẩn (2022) 93% 89% ....
#2.Thế giới kỳ lạ (2022) 74% 39% ....
#3.Menu (2022) 89% 76% ....
#4.Black Panther: Wakanda mãi mãi (2022) 84% 85% ....
#5.Tinh thần (2022) 69% 82% ....
#6.Xương và tất cả (2022) ....
#7.The Guardians of the Galaxy Holiday Special (2022) ....
#số 8.The Wonder (2022).

Bộ phim có doanh thu cao nhất vào cuối tuần là gì?

Mở cửa cuối tuần.

Bộ phim số một 2022 là gì?

Phim có doanh thu hàng đầu năm 2022.

10 bộ phim hàng đầu là gì?

Phim Ấn Độ được xếp hạng hàng đầu..
Ramayana: The Legend of Prince Rama (1993) 8.5 ..
Rocketry: Hiệu ứng Nambi (2022) 8.4 ..
777 Charlie (2022) 8.4 ..
Hanky Panky (1979) 8.4 ..
Nayakan (1987) 8.4 ..
Anbe Sivam (2003) 8.4 ..
Kantara (2022) 8.4 ..
Jai Bhim (2021) 8.4 ..